چگونه از NFC برای ارتقای کیفیت زندگی استفاده می کنیم؟

 

 

 

 

  • تجارت

تجهیزات NFC را می توانیم در سیستم های پرداخت هوشمند بکار ببریم و اینکار با جایگزین کردن کارت پرداخت هوشمند بوسیله گوشی تلفن همراه هوشمند خود صورت می گیرد . مثلا شرکت Visa اجازه می دهد تا مبالغ کمتر از پانزده یورو را بوسیله NFC پرداخت کنید و این در حالی است که حین پرداخت  دفترچه یا بروشور راهنما و یا رسید و حتی کوپن نیز دریافت می کنید و در این حین فروشنده می تواند به راحتی به آماری از نیازهای شما و دفعات خرید شما دست پیدا کند تا بتواند برای شما تخفیف قائل شود و این تکنولوژی وظیفه نگهداری از مدارک را هم از دوش شما برمی دارد . تا کنون روش پرداخت برای بلیط ها در کشورهای آلمان ، اتریش ، فنلاند ، نیوزلند ، ایتالیا ، چین ، هند و ایران در سطوح متفاوتی گسترش یافته است .

  • ارتباطات بیسیم

ارتباطات NFC یک ارتباط با تنظیمات ساده و سرعت پایین را میان دو دستگاه برقرار می کند که می توانیم از آن برای فعالسازی ارتباطی قویتر و پرسرعت تر استفاده کنیم . برای مثال در برخی گوشی های تلفن هوشمند برای انتقال موسیقی تنها کافیست آنرا پخش کنید و سپس آنرا متوقف نمایید و با نردیک کردن دو گوشی مجهز به NFC به یکدیگر با استفاده از این تکنولوژی بلوتوث دو گوشی روشن شده و با استفاده از آن فایل موسیقی به گوشی دوم منتقل می شود . همچنین در HotSpot هتل ها و فرودگاه ها با قرار دادن یک تگ NFC در ورودی کاربران می توانند با نزدیک کردن گوشی های خود به آن گوشی خود را برای استفاده از WiFi تنظیم نمایند .

 

  • ارتباطات اجتماعی

با استفاده از NFC شما قادرید تا مخاطبی خاص و یا عکس یا فیلم و یا شناسه خود را به دیگری منتقل نمایید تا مخاطب شما بتواند به ارتباط با شما از طریق شبکه های اجتماعی بپردازد و یا به شما در بازی گروهی خاصی ملحق شود . برای مثال در هنگام بازی های المپیک لندن شرکت های سامسونگ و ویزا فعالیت خود را بر روی آگاهی مردم از این تکنولوژی در جریان بازی ها تبلیغات گسترده ای کردند .

  • امنیت و اجازه نامه ها

استانداردهای خاصی در NFC تعریف شده اند تا دستگاه های مجهز به آنرا قادر سازند که بیشتر شبیه کارت های شناسایی عمل نمایند و بعلت کد گذاری در این استانداردها امنیت آن نسبت به کارت های RFID بسیار بیشتر است . این بدین دلیل است که اطلاعات NFC تنها با تماس نزدیک دستگاه ها قابل دریافت است و کد گذاری تنها به یک سری از اجازه نامه ها توانایی برقراری ارتباط می دهد و همچنین شما با از دست دادن گوشی خود می توانید آنرا از دور غیرفعال نمایید و یا در حالت های خاصی اطلاعات روی آنرا کاملا پاک نمایید .

  • امکانات ویژه

با استفاده از برنامه های اجرا کننده تگ های NFC می توانید هرگونه عملیاتی را القا نمایید و این شامل تنظیمات سخت افزاری و یا ارسال متنی به شماره ای خاص و بسیاری دیگر از اعمال می شود .

نحوه عملکرد

NFC به مجموعه استاندارد های امواج بیسیمی اتلاق می شود که عموما در فاصله های چهار سانتی متر و کمتر از آن فعالیت می کنند و با عملکرد در طول موج 13.56 مگاهرتز سرعت انتقالی بین 106 کیلوبیت بر ثانیه تا 424 کیلوبیت برثانیه را فراهم می کنند . در ارتباطات NFC همیشه یک طرف آغازگر نامیده می شود و طرف دیگر هدف در نظر گرفته می شود که آغازگر با ارتعاش امواج رادیویی برد کوتاه باعث ایجاد انرژی در هدف می شود و این به شکل گیری نوعی فرمان در هدف منجر می شود .در حال حاضر فروم NFC چهار نوع تگ ارائه کرده که سرعت و توانایی و امنیت و بسیاری امکانات ویژه متفاوتی با یکدیگر دارند که حجمی بین 96 تا 4096 بایت را می توانند در خود ذخیره سازند.در حالت کلی دو مدل برای ارتباطات این تکنولوژی تعریف شده است :

  1. حالت Passive در حالتی است که آغازگر با تولید یک موج مغناطیسی در بین دو آنتن خود هدف را در مسیر این میدان قرار می دهد و هدف نیز با دستکاری این موج به آغازگر پیغامی می فرستد .
  2. حالت Active در حالتی رخ می دهد که آغازگر و هدف در حال تولید میدانهای مغناطیسی مخصوص به خود هستند و هدف با تشخیص فرمان میدان خود را غیرفعال می کند و به پیغام ارسالی از طرف آغازگر توجه می کند .

در حالتی که دو دستگاه Active با هم در حال ارتباط هستند اطلاعات صددرصد کد می شوند و با کمترین سرعت ممکنه منتقل می شوند ولیکن در سایر حالات تنها ده درصد کد گذاری انجام می شود و سرعت انتقال نیز بیشتر است همچنین آنها بواسطه یک مکانیزم بررسی فرکانس دریافتی قادر به تشخیص اختلالات در ارتباط هستند که آنها را قادر به دریافت و ارسال اطلاعات همزمان می کند .

با همه این تفاسیر این تکنولوژی بسیار جوان است و حملات و خطرات بسیاری در استفاده از این تکنولوژی وجود دارند ولیکن تا کنون تمامی تولید کنندگان گوشی های همراه بغیر از آیفون از این تکنولوژی بهره می برند و هر روز بر کاربرد های آن می افزایند که خود دلیلی برای امنیت این تکنولوژی می باشد . در زیر نموداری برای مقایسه انواع فناوری های بیسیم و نحوه عملکرد آنها قرار دارد که توسط فروم NFC تهیه شده است .

 

منبع : goorcan.com

 

 

 

خواندن 3494 دفعه
Super User

ایده پردازان ، ارائه دهنده خدمات ارتباط بی سیم 

WIFI , BLUETOOTH ,NFC ,RFID ,GSM

وبگاه: www.ipaj.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

دریافت برنامه

پرداخت اینترنتی

با استفاده از کلیه کارت های تحت شتاب و توسط درگاه به پرداخت ملت می توانید فاکتور خود را آنلاین پرداخت کنید.